UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
ISSN :1394-7176
Main Author :Muhamad Fadzil Noorfarahin, Fadhil Farahdilla,
Title :Pembelajaran bermakna melalui permainan “cardboard challenge” (IR)
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2016
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract :
Main adalah perkara semulajadi dalam pendidikan awal kanak-kanak (Froebel 1887). Bagi menarik minat kanak-kanak, pembelajaran haruslah memberi makna, terutama dalam persekitaran pembelajaran kanak-kanak. Kertas kerja ini bertujuan untuk berkongsi amalan pengajaran yang dilaksanakan oleh guru pelatih di Kolej Perkembangan Awal Kanak-Kanak (KPAKK) melalui persembahan poster. Guru pelatih didedahkan dengan pengajaran berkonsepkan i-play to nurture (ip2n) iaitu proses pembelajaran bermakna melalui bermain dan persekitaran yang menggembirakan serta kemahiran mendapatkan ilmu pengetahuan dan pengaplikasian untuk diri dan ahli masyarakat. Pendedahan aktiviti seperti cardboard challenge yang disediakan secara berkumpulan oleh guru pelatih menggunakan bahan kitar semula seperti kotak, mounting board, kertas dan lain-lain mampu memberi keseronokan dalam bermain. Model ADDIE yang merangkumi lima komponen iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian digunakan sebagai panduan bagi pelaksanaan aktiviti oleh guru pelatih semasa melaksanakan aktiviti cardboard challenge. Beberapa permainan direkacipta oleh guru pelatih dan dipersembahkan secara pertandingan yang melibatkan kanak-kanak prasekolah dan TADIKA. Pertandingan ini dilaksanakan setiap tahun sebagai cardboard challenge dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah dan TADIKA sekitar KPAKK. Strategi pengajaran ini mampu melatih guru-guru pendidikan awal kanak supaya kreatif dan berinovasi, boleh bekerjasama sesama rakan dan berkemahiran menjana idea serta memupuk semangat kelestarian dalam pendidikan awal kanak-kanak.

References

1. Allen. M, Sites. R (2012). Leaving ADDIE For SAM : An Agile Model For Developing The Best Learning Experiences. Amerika. 2. Eima Afif. Bahan Bantu Mengajar. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/6296312/BAHAN_BANTU_MENGAJAR. 3. Mary D.S (2011) Playing in Early Childhood From Birth to Six Years. USA Routledge. 4. Rohani Abdullah, Nani Menon dan Mohd Sharani Ahmad (2003). Panduan Kurikulum Prasekolah. Kuala Lumpur : PTS Professional. 5. Smeeta Singh (2016). Imagination Foundation Launches 2016 Earth Day Cardboard Challenge In Collaboration With Time Warner Cable. Diperoleh daripada http://imagination.is/2016/04/imaginationfoundation-launches-2016-earth-day-cardboard-challenge-in-collaboration-with-time-warner-cable/#.V4daIfl97IU. 6. Wood, E. (2013). Play, Learning and the Early Childhood Curriculum (3rd Edition ed.). London: SAGE. 7. Zol Azlan bin Hamidin. (2004). “Strategi Pengajaran”. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)